Pàgines

dimecres, 8 d’octubre del 2008

Estratègies actuals per artistes

David Byrne
El senyor David Byrne, músic i cantant, va exposar en l'article Estratègies de supervivència per artistes emergents i Megastars (desembre 2007), les seves idees sobre els canvis en el negoci musical. Sobre la manera com ha anat canviant la relació entre els artistes (grups, músics i cantants) amb les cases discogràfiques.

Quin és el panorama actual, quan bona part de les transaccions es fan en línia (online)? Quines fórmules han anat sorgint per gravar el material musical, per donar-lo a conèixer, per distribuir-lo i per vendre'l? Com treure'n profit, guanyar-se la vida i preparar la jubilació...?

Amb la base de les 3 consideracions següents:
  • Els costos dels enregistraments han disminuït fins gairebé el zero.
  • Els costos de la fabricació i la distribució s'apropen a zero.
  • Fer gires no és tan sols promoció.
s'aventura a establir 6 models (no exclusius) per la distribució de la música:
  1. Equity deal. L'artista és una marca, propietat d'una empresa que ho dirigeix tot.
  2. Standard distribution deal. La companyia de discos paga la gravació i es queda els drets, per sempre. També s'ocupa de la fabricació, la distribució i la publicitat.
  3. License deal. L'artista té els drets de la gravació que cedeix per un temps a la companyia, que fa la resta.
  4. Profit-sharing deal. Beneficis a parts iguals.
  5. Manufacturing and distribution deal. L'artista ho fa tot, menys la fabricació i la distribució.
  6. Self-distribution model. L'artista ho fa tot: escriu, produeix, toca, grava o paga la gravació, la fabricació i distribueix.
Més endavant, en resposta a algunes crítiques (1) i (2), reconeix, en el seu blog:
  • Que ha exagerat força al dir que els costos dels enregistraments eren gairebé zero.
  • Que hi ha un nou model (el setè) de distribució de la música: 7. Fan Supported Label/Distribution. On es demana als fans que contribueixin, amb les seves aportacions prèvies, a fer un nou disc.
Fotografia feta per Hugh Brown: Byrne amb un sintetitzador Prophet, durant l'enregistrament del àlbum My Life in the Bush of Ghosts (1981).