Unes quantes empreses estan desenvolupant sistemes que, possiblement, faran que l'estàndard actual dels "5.1" canals quedi arraconat. Totes prometen una més gran immersió sonora als cinemes.
- IOSONO (més de 100 canals)
- AURO-3D (11.1 canals)
- IMMSOUND (fins a 23.1 canals)
- DOLBY "ATMOS" (fins a 64 canals)
Una d'elles, IMMSOUND, té la seu a Barcelona (encara que la seva web només parla anglès). A més a més, hi col·laboren Marc Orts (mesclador) i Oriol Tarragó (dissenyador de so), que aquestes setmanes estan mesclant el primer títol en aquest sistema, "The impossible", de J. A. Bayona. Això afegeix un interés excepcional a la cursa.
El darrer participant a incorporar-se és el peix més gros, DOLBY. Un es pregunta qui quedarà al final de la cursa. Encara que preferiria que en quedessin, com a mínim, dos!
Tothom necessita - distribuïdors, productors, exhibidors, etc - que anem més al cinema. A hores d'ara, gairebé el 50% de les sales ja tenen projecció digital i els èxits del 3D han ajudat molt que es produís aquest canvi.
Ara, el cost de moltes noves instal·lacions digitals s'està repartint entre productores, exhibidors i un tercer element - l'integrador - a través de la cuota del VPF (Virtual Print Fee). ¿Com podran assumir, els cinemes, les noves inversions en altaveus, amplificadors, canvis a les sales i nous equips reproductors? ¿Serà possible cobrar una entrada més cara per veure una pel·lícula en la seva versió de 14, 23 o 64 canals?
A SONOBLOK, l'estudi on treballo, a una de les 3 sales on es mescla cinema s'hi ha instal·lat el sistema d'IMMSOUND. A la foto es veu com estem desmuntant la taula "antiga" mentre que al fons treuen la pantalla per poder muntar els altaveus extra del nou sistema. Tot s'ha de dir: és una època ben interessant!
NOTA.- El format actual "clàssic" de 5.1 canals conté:
- 3 canals complets darrere la pantalla (esquerra, centre, dreta)
- 2 canals (cada grup amb varis altaveus) ambientals, als laterals i al darrere: "surround" esquerre i "surround" dret.
- 1 canal pel subgreus (el canal "0.1")
4 comentaris:
Molt interessant, segur que serà una bona manera de seguir gaudint del cinema. Salutacions!!
hola, josé luis, he vist que tens una web/blog que està molt bé! Enhorabona!
Faràs una escapada a Sonoblok per veure els vells amics? Salut!
El video de re-adaptació de l'estudi pel sistema IMMSound es realment interessant!
Quina barbaritat de canals discrets. No em vull imaginar adaptar l'estudi al sistema Atmos de Dolby.
Heu substituit la ProControl per una Neve DFC Gemini, oi? Quina maravella!
Salut!
Sr Casanovas, el vídeo és una cosa molt comprimida en el temps! ;).
De moment, sembla ser que els 2 sistemes (ImmSound i Atmos) no són gaire compatibles. Hauran de posar-se d'acord.
Sí, tens raó, a la sala 1 hi ha una Gemini. Però pensa que la sala la gestiona - de moment - l'empresa ImmSound. Així tenen una sala de mescles, de demo i de proves, molt a prop d'on hi ha la seva seu.
Una abraçada!
Publica un comentari a l'entrada