Pàgines

dijous, 15 de juny de 2006

Mesclar. Més clar.

Vet aquí que la feina de mesclar (el so de pel·lícules) comporta un efecte que pot ser alhora interessant i útil: estàs concentrat tot el sant dia durant unes setmanes (normalment, més de dues).

Les successives etapes d'aquest final de la postproducció de so sempre es desenvolupen amb moltes variants dins un esquema que és clàssic. La mescla de tots aquests elements, preparats per l'equip de muntatge de so i que seran la banda sonora (diàlegs-veu, sons i músiques), sempre genera situacions i preguntes noves.

Per a un bon equilibri (balanç) entre els sons que formen una seqüència, cal conèixer aquests sons i la raó de la seva tria i posició temporal. Això demana temps. Però cal evitar que l'excés de temps no acabi ofegant i embotint els sentits (dels que mesclen) i, per tant, l'emoció (que n'és una bona guia).

Per a un bon fluir de la història, cal preservar (o no) un grau de coherència entre les seqüències. Coherència en el tipus de so, en les transicions, en el nivell del diàleg, en com es marquen els detalls, en el tractament de la música, en el nivell dels sons ambientals, etc.

Encara que el director hagi estat durant totes les setmanes en les que s'ha dissenyat i muntat el so, no podrà (o no sabrà) tenir l'actitud adequada fins que no arribi a les mescles.

D'això es tracta: mesclar és fer visible la pel·lícula que s'ha anat somiant, mentre s'esborren els camins per arribar-hi.

Mesclar: més clar. Així m'ho sembla a mi.

1 comentari:

Alex ha dit...

Que razón tienes amigo Ricard con esta afirmación. De todos modos nombras algo de lo que últimamente escaseamos, "tiempo", ese bien tan preciado el cual actualmente nos es recortado cada vez con más alevosía. Y es que a veces puede ser muy frustrante cuidar hasta el más mínimo detalle sabiendo que no va a ser apreciado por la mayoría de espectadores, solo por gusto propio o por profesionalidad. Un día un productor me dijo que no entendía a los técnicos de sonido que estábamos hechos de otra pasta, mi contestación fue que tenía razón, que a nosotros todavía nos guiaban esas emociones de las que hablas y que por eso intentábamos cuidar hasta el más mínimo detalle de nuestro trabajo. Por eso mimamos el sonido, por eso intentamos buscar esa unión entre las músicas, los efectos y los diálogos, porque nos gusta hacer agradables esas escenas que la gente ve en el cine o en la televisión y para que "entiendan y se emocionen" con lo que están viendo. Es cierto Mesclar, més clar (mezclar, mas claro)una necesidad para viajar por las emociones.

Un company d´un altre estudi.