De memòria i a la seva manera, van recitar la història del seu poble com ho devien sentir recitar als guies durant l'itinerari turístic.
Nens, Arcos de la Frontera. Gener 1979 (1:32)
Aquells nens ara deu ser grans i, potser, amb família. També ho reciten, els seus fills?
5 comentaris:
Dubto molt que avui els nins facin tant esforç de memòria com en feien els infants de fa 30 anys. Record que vaig haver de d'aprendre el sermó de la cloenda de les matines de l'any 69 o 70. Avui és cert que s'aprenen cançons de memòria, sobretot si es forma part d'una coral, segurament és més fàcil. Però texts més o menys llargs veig que al manco els meus fills, no en reciten cap de memòria.
Vols dir que aquells nens feien algun esforç? I si el que feien era tan sols recordar allò que sentien cada dia? Però tens raó en que, avui dia, la memòria està desprestigiada. Vull dir la memòria pròpia, no els xips de memòria per màquinetes, càmeres i ordinadors...
Salut!
No vull dir que en fessin els nins d'abans, però sí que significaria un esforç per els d'ara, entre altres coses esforç d'atenció i de paciència. Encara no he llegit un correu que m'han enviat i que parla que la generació jove d'avui, diguem de 15 a 30 anys, és per primera vegada més ignorant que la precedent. Sempre la nova generació "sabia més" i per això podia, i segurament era així, ser més inteligent. Qualque cosa passa, però sembla que en general són més curts que nosaltres a la seva edat. Amb tots els respectes.
La notícia concreta a què feia referència era -excusau- aquesta:
Els joves d´entre 20 i 24 anys tenen menys nivell educatiu que la generació anterior
EFE/DDEG, MADRID.
Els joves d´entre 20 i 24 anys tenen menys nivell educatiu que la població d´entre 25 i 30, fet que suposa que per primera vegada en cent anys una generació estigui pitjor preparada que el grup que la precedeix. Les dades, recollides en el Sistema Estatal d´Indicadors de l´Educació 2006, s´han publicat en l´últim número del diari especialitzat Magisterio.
Segons aquesta font, un indicador com la taxa de graduats en Secundària superior és menor entre els joves de 20 a 24 anys, formats ja en la LOGSE, que entre la població entre els 25 i els 34 anys, formats en la seva majoria dins de la Llei General d´Educació de 1970. L´any passat es va situar per sota del nivell ja obtinguts l´any 1996, i aquest descens es va observar en els indicadors de les taxes d´idoneïtat, d´escolarització i d´accés a la universitat.
Si les dades que mostres diuen això (que els joves d'ara tenen menys nivell educatiu que els de la generació anterior), doncs així serà, no? Però a un servidor li costa molt generalitzar: idear en base a la meva experiència. I com que tinc exemples vivents a prop que ratifiquen els dos extrems (sobre el nivell: millor o pitjor que abans), donc no sé on anar a caure.
Ara es fa difícil "saber" enmig de tanta informació. Ara es fa difícil "escoltar" en mig de tant soroll (comunicativament i acústica). Ara es fa difícil el pensament propi, independent, crític i prou autònom. Però abans (i el meu "abans" és més allunyat!) tampoc no era fàcil.
Mantenir un grau de inquietut (i curiositat) és ben recomanable, oi? I amb aquest motoret podem anar a molts llocs i ben acompanyats.
Salut, Joan Vicenç!
Publica un comentari a l'entrada