Pàgines

dimecres, 24 de juny del 2009

Mescles. Films i Jocs

Hi ha dos textos sobre les mescles de so que fa massa dies que em ronden. Un tracta del so de les pel·lícules i l'altre és sobre el so dels jocs d'ordinador. Trobats a la mateixa nit, per camins diferents, però molt relacionats entre si i, al meu entendre, molt interessants:
  • Great sound design in recent movies? És l'aportació de Randy Thom en un forum-grup on explica quins criteris té per poder jutjar el disseny sonor d'un film. Tenint en compte els treballs finíssims que el senyor Thom ha portat a terme, és un text d'obligada lectura i reflexió.
  • The Future Of Game Audio - Is Interactive Mixing The Key? Un article llarg de Rob Bridgett on compara les tècniques i els elements de les mescles per cinema i les dels jocs per ordinador (i altres plataformes). En un joc, el que passa és sempre nou i cal una mescla interactiva dels tots els sons (efectes, ambients, diàlegs, músiques, etc). Les possibilitats creixen amb la potència dels nous ordinadors: tot un món emergent.
Estem alerta, el so del jocs no hauria de ser ignorat ni menyspreat. Segur que en podem aprendre. De vegades m'agradaria poder aplicar, durant les mescles, un cert grau d'atzar en alguns paràmetres (encara que la majoria d'eines que utilitzem no es deixen gaire).

En una reunió per preparar la post-producció de El habitante incierto (2004), el seu director, Guillem Morales, ens va comentar que la referència sonora per la seva pel·lícula era Silent Hill I i II: un joc per a Playstation 2!

Ah, no deixin de fer un passeig per la web de Rob Bridgett i els seus articles.

6 comentaris:

Augusto Casanovas ha dit...

Fa poc vaig descobrir un llibre molt recent i interessant que tracta sobre àudio en videojocs:

"The Complete guide to Game Audio for Composers, Musicians, Sound Designers, and game Developers" de Aaron Marks (Focal Press, 2009)

Gràcies per l'enllaç al text de Randy Thom!

Salut

Ricard Casals Alexandri ha dit...

August, em dona la impressió que aviat les eines per fer el so dels jocs seran molt més potents i creatives que les que ara usem per fer cinema i vídeo!

Dona-li (si no ho has fet ja) una ullada a FMOD (http://www.fmod.org/).

Jo no sóc de jocs (massa ganàpia) però un dia, com exercici, hauré d'agafar una PS2...

Salut!

Alex ha dit...

No puedo estar mas de acuerdo con vosotros, la evolución del sonido en los videojuegos está siendo exponencial.

Os recomiendo dos títulos con una postpo de sonido buenisima, Metal Gear Solid 4 y Uncharted. Ademas muchos de ellos tienen un planteamiento cinematográfico que no tiene que envidiar a ninguna pélicula.

Quizas cuentan con una ventaja, un videojuego tiene interacción en 360 º, respecto con los 180 º de una producción cinematográfica (no se de nadie que se haya atrevido a hacer una película con sonido de 360º ni de que sea efectivo)lo que permite separar mejor las "capas" sonoros.
Genial post de Randy Thom, como siempre, habeis visto el video que aparece en los extras del DVD de Forrest Gump ?? todavía me sigue impresionando como montaron las escenas donde aparece jugando a Ping pong.

Salut

Ricard Casals Alexandri ha dit...

Alex,

Em sembla que hauríem d'organitzar una trobada "informal" en algun estudi, per poder escoltar i comentar com es treballa el so en els jocs. Crec que m'estic perdent alguna cosa que, possiblement, m'ajudaria en les mescles per cinema.

Prometo pensar-hi! Salut i gràcies!

Alex ha dit...

Eso esta hecho Ricard, cuando te venga bien le ponemos fecha.

Salut !

David Ciscar ha dit...

Jo m'hi apunto!!!